صحرایی، که هم اینک با حکم سید ابراهیم رئیسی به عنوان سرپرست یکی از مهمترین و پرچالش ترین وزارتخانه ها را به عهده دارد دارای مدرک دکترای زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام رشته زبان شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال گذشته نیز ریاست دانشگاه فرهنگیان را به عهده دارد. وی به تازگی در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی «ویراستی»، از اولویت ها و برنامه های خود گفته بود. برنامه هایی همچون: اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای سرمایه انسانی آموزش و پرورش، تنوع و نوآوری در الگوهای مدیریتی و برنامههای پرورشی، آرام سازی و بهینه سازی نظام تامین، تخصیص و مصرف منابع مالی در سطوح مختلف نظام آموزش و پرورش، ارتقای عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی و کیفیت بخشی به برنامههای آموزشی و پرورشی، پیگیری تخصیص فوقالعاده ویژه کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیتهای قانونی و اجرایی، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی و پرورشی و ارتقای توانمندی های تربیتی خانواده ها و...
به نظر می رسد وی تاکنون توانسته است با همین برنامه ها نظر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس را به خود جلب کند و بنابر این شانس وی برای ورود به ساختمان شهید رجایی بالاست.
حال باید دید آیا او می تواند به تمام و یا حتی بخشی از وعده هایی که تحقق آن کار چندان ساده ای هم نیست جامه عمل بپوشاند یا خیر.
صحرایی نیازها را به درستی شناسایی کرده است
احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، به قدس می گوید: اولویت هایی که توسط آقای صحرایی مطرح شده چالش های عمده حوزه آموزش و پرورش هستند؛ برای مثال از چند سال پیش آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات آموزشی و پرورشی مواجه شده تا این که حالا به این سطح رسیده است.
وی با اشاره به این که برنامه ها و اولویت های یاد شده نشان می دهد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیازهای این حوزه را به درستی شناسایی و درک کرده است، می افزاید: به نظر می رسد که آقای صحرایی آنقدر توانمندی دارد که بتواند مسائل این حوزه را حل و فصل کند بنابراین امیدوارم دوستان دیگر مجلس هم به ایشان اعتماد کنند.
وی با اشاره به این که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صورت جلب اعتماد نمایندگان مجلس باید روی همان برنامه ها و اولویت ها متمرکز شود، تصریح می کند: در این صورت اگر نیمی از چالش این حوزه را هم بر طرف کند باز از نظر ما موفق خواهد بود.
داودی می گوید: بی تردید رفع بخشی از مسائل حوزه آموزش و پرورش در توان آقای صحرایی و حتی وزارتخانه نیست و برای این منظور حتماً نیاز به همکاری سازمان برنامه و بودجه بمنظور تخصیص بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش، مساعدت سازمان امور استخدامی کشور برای ساماندهی و تامین نیروی انسانی این حوزه، همکاری وزارت علوم برای تامین نیروی دانشگاه فرهنگیان و توسعه دانشگاه شهید رجایی، اهتمام دولت برای توسعه فضا و تجهیزات آموزشی، و... دارد.
وی در همین زمینه می افزاید: در واقع آموزش و پرورش یک دستگاه فرا وزارتی است و عائله بیش از ۵۰ میلیون ایرانی را مدیریت می کند. بنابراین دولت و مسئولان باید با این دید به این وزارتخانه نگاه کنند،در این صورت برنامه پیشنادی آقای وزیر هم محقق خواهد شد.
تردید دارم
امان قلیچ شادمهر، عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اما نسبت به برنامه ها و حتی توانمندی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ابراز تردید می کند و به قدس می گوید: نهاد آموزش و پرورش با اینکه بسیار مهم، حساس و پیچیده است با این حال به آن توجه کافی نشده؛ به طوری که امروز با چالش های سختی مواجه است و وضعیت بحرانی دارد. در واقع مسائل این حوزه پیچیده تر از آن است که تصور می کنیم، بنابراین گزینه تصدی پست وزارت آموزش و پرورش باید بسیار توانمند باشد و در لابی کردن از قدرت بالایی برخوردار باشد. به عبارت دیگر وزیر آموزش و پرورش باید مثل خیلی از کشورها در حد معاون اول ریاست جمهوری باشد.
وی با اشاره به این که بدون اصلاح ساختار اداری و استخدامی آموزش و پرورش ، مسائل و مشکلات این حوزه بر طرف نخواهند شد، می افزاید: بنابراین از نظر کمیسیون آموزش مجلس، باید اصلاح ساختار یاد شده، سازماندهی و تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش، توجه به اطلاعات و ارائه آمار و داده های درست، اجرای دقیق و کامل نظام رتبه بندی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و رفع مشکل استخدام معلمان خرید خدماتی در اولویت برنامه های وزیرآموزش و پرورش باشد که بعضی از این موارد در برنامه ها و اولویت های آقای صحرایی نیستند.
خیلی بعید به نظر می رسد تمام یا بخش عمده چالش های این حوزه با اجرای برنامه هایش از بین برود؛ چون برای رفع آن ها قبل از هر چیز باید ساختاراداری و استخدامی آموزش و پرورش اصلاح شود. در غیر این صورت حتی شیرینی اجرای نیم بند طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی هم به کام معلمان تلخ می شود،چون آیین نامه ها و بخشنامه ها را کسانی مینویسند که حتی یک روز هم معلمی نکرده اند، یعنی بخشنامه هایی صادر میکنند که جلوی کار آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را میگیرند.
شرط مجلس برای دادن رای اعتماد به صحرایی
حسین حاتمی، عضو هیئت رئیسه کمسیون اجتماعی مجلس هم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را در گرو بکارگیری تیمی کارآمد و اقناع فرهنگیان کشور می داند و می گوید: حوزه آموزش و پرورش بسیار پیچیده شده است چرا که ناپایداری در مدیریتها و اعمال تغییرات متعدد در حوزه مدیریت کلان این وزارتخانه، کار را به جایی رسانده است که رهبر معظم انقلاب هم از وضعیت این حوزه گلهمند شدند.
وی ادامه می دهد: آقای صحراییان باید با ارائه برنامه دقیق برای اعمال تغییر بر فضای فکری حاکم بر آموزش و پرورش و بکارگیری تیمی مجرب و کارآمد بتواند مجلس و بدنه جامعه فرهنگیان کشور را اقناع کرده و مطالبات رهبر معظم انقلاب را محقق کند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، تاکید می کند: اگر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با این رویکرد و چشم انداز و ارائه راهکار برای تحقق مطالبات جامعه فرهنگیان وارد این عرصه شود قطعاً مجلس نیز با وی همراهی خواهد کرد.
نظر شما